Söppe

Fick en förfrågan om recept på soppan vi åt i helgen :) Självklart delar jag med mig av det. Det finns ett ursprungligt recept från början men mamma har lagt till och från lite misstänker jag :) Så det finns inga exakta mått på ingredienserna utan man får smaka sig fram lite under tiden man lagar! Soppan räcker till ungefär 8 personer.
 
Man börjar med att göra en skaldjursfond.
 
Skaldjursfond:
 
1 halv Purjolök
Ca 100-150g Rotselleri
Ca 4 klyftor Vitlök
Räkskal från 500g räkor
Tomatpure efter tycke
Salt efter tycke
Cayennepeppar och svartpeppar efter tycke
1 påse Saffran
 
Koka allt detta i en halvtimme/timme och sila sedan av det.
 
Soppan:
 
Ca 1 liter grädde (Eller mer om man vill det!)
1 knippe färsk grön sparris. Delade i lagom stora bitar.
5 laxbitar (Såna där frysta avlånga, ni vet!)
Ett paket torskfilé
 
På sidan av:
Handskalade räkor (Dom man använde skalen av till fonden)
 
 
 Koka upp fonden igen och ha i grädde och ha i sparrisen i bitar och efter ca 10 min har man i fiskbitarna som får koka ca fem minuter. Man får inte koka fisken för länge för då blir den torr och seg! Komplettera eventuellt med kryddorna. Räkorna brukar vi ha i en skål på sidan så får man själv lägga i dem precis när man ska äta annars kan dom bli lite gummi-aktiga.
 
Lite luddigt kanske men jag gjorde mitt bästa för att förklara och jag tror inte jag glömde nått :D Hoppas det går bra att testa på! Det är för gott ^^
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0